HBEF 2103 PSIKOLOGI PENDIDIKAN
Bab 1: Konsep Asas Psikologi
*Def Psikologi – Kajian proses mental & pemikiran secara saintifik.
Pendekatan Psikologi;
(1) Behaviorisme – Watson ; TL dipengaruhi persekitaran ; Rangsangan Gerak Balas. Pavlov – Teori Pelaziman Klasik (anjing/air liur) Thorndike – Teori Pelaziman Cuba Jaya (ganjaran/dendaan) Skinner – Teori Pelaziman Operan (ukur ganjaran/dendaan – Merpati).
*(2) Psikoanalitik –Sigmund Freud ; TL dipengaruhi pemikiran x sedar: ID – dorongan nafsu, primitif, x perlu rangsangan, sejak lahir, diwarisi. EGO – x wujud sejak lahir, kembang berperingkat, penuh persepsi, ingin kemajuan, boleh sesuaikan ikut fungsi keadaan. SUPEREGO – sumber suara hati beza baik/buruk, tunjang peneguhan moral, dipelajari dari ibu/bapa/agama, kawal id dan ego.
(3) Kognitivisme – Vygotsky, Gagne,Bruner, Ausebal –Proses pemikiran manusia;ikut perkembangan / pengalaman; ada kaitan antara fizikal dan mental.
(4) Humanistik – Abraham Maslow – TL dipengaruhi oleh kemahuan & keperluan.- Teori Hierki Keperluan Maslow – Fisiologi- Makanan/minuman ; Safety – Shelter/security ; Belonging – family/friend ; Esteem-respect; Self Actualization
(5) Biologi – Edward Hitziq – Kaji tindak balas otak kpd elektrik- Fokus kpd Fisiologi & Sistem saraf, (Kecacatan,Penyakit & Fizikal manusia.)
*Def Psikologi Pendidikan : Kajian TL dalam proses P&P dalam bilik darjah.
(Termasuk perkembangan, pembelajaran,ingatan,motivasi,pengurusan bilik darjah dan pengujian serta penilaian pembelajaran.)
Tujuan Psikologi Pendidikan:
(1) Memahami TL dlm proses P&P (2) Meramal TL seterusnya.
Tbahagi 4: (1) Memerihalkan – Apa itu masalah dadah (2) menerangkan – sebab kenapa
(3) mengawal – cadangan cara kawal (4) meramal – perlakuan slps cadangan strategi.
Kepentingan Psikologi Pendidikan kpd Guru:
(1) Memahami TL pelajar (rancang objektif/ strategi)
(2) Meramal TL Pelajar (rancang aktiviti ikut kemampuan)
(3) Mengetahui perkembangan (Fizikal,kognitif, sosial, emosi)
(4) Ketahui aras perkembangan (masalah pembelajaran – slow lerner)
(5) Penyelidikan Pendidikan – disiplin, ponteng (
6) Memahami personaliti & konsep kendiri pelajar (pembentukan kendiri +ve).
Bab 2 Perkembangan Manusia
*Def Perkembangan: Perubahan individu secara kualitatif yg tidak dpt diukur tetapi jelas berubah ikut masa dari cambah sel hingga mati.
**Beza Pertumbuhan & Perkembangan
Aspek Proses pertumbuhan
(Perubahan kuantitatif) Proses perkembangan
Perubahan kualitatif)
Jasmani Tinggi, saiz, berat dan bilangan gigi bertambah. Bertambah kemahiran menggunakan anggota seperti mengangkat,berjalan, berlari, melompat.
Mental Berkembangnya keupayaan memikirkan tentang banyak perkara Berkembangnya kemahiran menggunakan perkataan bahasa angka,pemikiran, penaakulan, pembentukan konsep dan ingatan.
Sosial Mula berinteraksi dengan ahli-ahli bukan keluarga seperti jiran,rakan sebaya dan guru. Menyedari perbezaan antara lelaki dan perempuan serta peranannya,kepentingannya displin, kumpulan serta penyesuaian dengan rakan sebaya.
Emosi Tumbuhnya perasaan suka, duka,marah, sayang dan sebagainya. Berupaya menguasai perasaan dan mengawal perasaan ketika marah atau cemburu.
*Faktor Mempengaruhi Perkembangan
Endogen: (1) Baka – fizikal (2) Pemakanan – Zat (3) Kesihatan ibu (4) Dadah/Alkohol – Cacat Janin
(5) Umur Ibu – <40 - Sindrom Down (6) Penyakit –AIDS
Eksogen: (1) Pemakanan – Susu ibu (antibodi) (2) Keluarga –Ibu/bapa bentuk sahsiah
(3) Rakan Sebaya –pengaruh (4)Sekolah –norma/peraturan (5)Tempat tinggal – budaya (6)Media-TV
Ciri Perkembangan
(1) Berterusan-interaksi sosial ikut umur (2) Berkait dgn kesediaan Fizikal=Jasmani, Mental=Pembelajaran
(3) Pengaruh Baka (4) Ada keperluan budaya – budaya kerja Barat mula 15th (5) Ada keperluan hidup – Pemandu lori di Barat ramai wanita (6) Ada Perubahan berlaku dalam JERIS.
Teori Perkembangan
**(1) T Psikoanalisis Sigmund Freud – 5 tahap (1) Oral-(0-18bul) (2) Anal (2-4th) (3) Falik (4-6th)
(4) Latensi (6-12th) (5) Genital (12th keatas)
(2) T Pkembang Kognitif Jean Piaget – (1) Deria Motor (0-2thn)-guna deria utk faham- pegang, hisap
**(2) Praoperasi (2-7Thn) – fikir guna simbolik, egosentrik, x blh guna kebalikan cth 2+1=3, 3-1=2, x blh guna pengekalan cth selinder tinggi dan air, x blh guna transformasi cth proses (3) Operasi Konkrit ( 7-11thn) – fikir secara logik (4) Operasi Formal ( 12 thn ke atas)- fikir secara abstrak.
(3) T Pkembang Psikososial Erikson – 5 prinsip (1) Manusia ada keperluan asas yg sama (2) Perkembangan bgntung kpd keperluan asas. (3) Pkembangan ikut tahap tntu (4) Konflik setiap tahap mesti selesai dulu
(5) Gagal selesai konflik beri kesan perkembangan seterusnya
(4) T Pkembang Behaviorisma -
(a) T Pelaziman Klasik Pavlov- Ivan Pavlov, Konsep Rangsangan dan Tindak balas, cth loceng dan aiskrim, pembelajaran yg berlaku dipanggil Pelaziman Klasik.
(b) T Pelaziman Operan Skiner – Gerak balas boleh diulang atau hapus jika ada peneguhan., cth murid sapu sampah – puji ; buat lagi. Peneguhan +ve dan dendaan ada peranan dlm perkembangan.
(c) T Pembelajaran Sosial Bandura – Albert Bandura, Peranan kognitif dan persekitaran pengaruhi perkembangan. ** Teori Pembelajaran Sosial (Proses peniruan) oleh Bandura (1977) :-
(1) tumpuan –lihat individu dipilih (2) penyimpanan- Faham & enkod T/L
(3) mengingat – kebolehan menyimpan TL tersebut. (4) motivasi – rangsangan utk lakukan
(5) T Ethologi Lorenz – Kajian TL secara semulajadi, Lorenz (1965),
T Perapatan (Theory of attachment) John Bowlby (1969)-hubungan kasih sayang yg kuat pengaruhi
Kehidupan. - Dapat Tingkat harga diri, kecekapan, sosial/keterampilan.
(6) T Pkembang Ekologikal- Bronfenbrenner (1977) (1) Sistm Mikro – psekitaran cth rumah (2) Sist Meso – Hub individu dalam persekitrnya. (3) Sistm Ekso- keadaan yg tak libatkan secara langsung – tpt kerja ibu …….(4) Sist Makro – Persekitrn abstrak cth budaya, agama, sistem pendidikan (5) Sist Krono – Pola pristiwa
(7) T Pkembang Arnold Gesell – Arnold Lucius Gasell, - Kematangan fizikal adalah faktor utama proses pembelajaran. Cth: Umur 4 bulan merangkak, jln dan lari ikut peningkatan umur.
(8) T Tugas Perkembangan Robert Harvighurst – Robert J Havighurst, - Perkembangan adalah jangkaan ibu/bapa/ masyarakat terhadap TL yg sepatutnya dikuasai pd peringkat umur tertentu.
Aplikasi Teori Erikson dlm Bilik Darjah
(1) Guru perlu bersifat jujur- bincang, tolak ansur kesalah pel. (2) Memahami perasaan/emosi sblm pengajaran
(3) Guru jadi role-model dlm setiap tindakan. (4) Bantu pelajar ttpkan matlamat dan bantu capai dlm pelajaran.
(5) Pastikan pelajar rasa selamat dlm bilik darjah atau bila luahkan perasaan
Prinsip-prinsip perkembangan :
(1) Proses berterusan sepanjang hayat (2) Proses berkait dengan perkembangan jasmani dan pembelajaran
(3) Perubahan yg berlaku melibatkan fungsi jasmani, emosi, mental dan sosial (4) Dipengaruhi baka dan persekitara (5) Mengikut aturan semula jadi dan dijangka.
Bab 3 Psikologi Pembelajaran
Def Pembelajaran: Perubahan TL dan pemikiran hasil dari pengalaman dan latihan
Ciri Pembelajaran
(1) Berlaku bila ada perubahan TL kekal
(2) Perubahan disebabkan kefahaman maklumat baru/ latihan/ celik akal
(3) Berlaku secara sedar atau tidak
(4) Berlaku selari dgn perkembangan kognitif
(5) Berterusan spj hayat.
Pembelajaran Sepanjang Hayat
• Dari lahir hingga berumur 6 thn-seseorang itu akan belajar bercakap, berjalan, makan,membuang kotoran badan,mengayuh basikal,menyuap makanan,menyanyi ,menahan kemarahan dll.
• Dari 7 thn hingga dewasa –seseorang itu akan masuk sekolah dan belajar membaca,menulis,mengira,mengawal emosi,moral, belajar bertanggung jawab,belajar menghadapi kekecewaan dll.
• Dewasa- belajar peranan berumahtangga,belajar mengasuh anak, belajar kemahiran mengurus rumahtangga dan pekerjaan dipejabat serta lain-lain sehingga meninggal dunia.
Proses Pembelajaran
(1) Rangsangan persekitaran (2) Rangsangan dipilih oleh deria (3) Dibawa ke otak utk diberi makna
(4) Pembentukkan pengalaman dlm ingatan (5) Amalkan pengalaman ikut situasi (6) Perubahan TL
Rangsangan Pembelajaran
(1) Benda konkrit –kira guna guli (2) Warna warni-ajar guna gambar (3) Pergerakan – animasi, video
(4) Menghiburkan –nyanyian (5) Soalan/latihan – mudah dan jawapan semerta.
Jenis Pembelajaran dan Perbezaan
Pembelajaran formal Pembelajaran informal Pembelajaran nonformal
• Diterima secara langsung
• Berasaskan sukatan pelajaran
• Wajib kepada semua kanak (7 – 13 thn )
• Diadakan di bilik darjah lengkap dgn prasarana.
• Dilaksanakan oleh guru-guru
• Ada penilaian pd tiap tahap btk. formatif,sumatif peperiksaan
• Sekolah, universiti • Diterima secara tidak langsung
• Tidak berasaskan sukatan pelajaran
• Diserap secara tidak sedar dari persekitaran.Proses pembelajaran berterusan dan berlaku sepanjang hayat.
• Tidak melibatkan tempat tertentu
• Tidak memerlukan guru terlatih.Orang2 yg berada dipersekitarannya adalah guru mereka yg utama.
• Asuhan ibu/bapa, TV • Diadakan bila wujud keperluan
• Institusi yg adakan kursus2 jangka pendek,ceramah, forum bengkel
• Melibatkan beberapa jam /sehari /beberapa hari
• Diadakan ditempat formal-dewan sekolah,pusat2 latihan
• Bayaran minimum dikenakan pelajar untuk bayar saguhati penceramah
• Pengendalian pakar
Prinsip-prinsip pembelajaran :
(1) Kesediaan pembelajaran –sedia fizikal, mental, emosi.
(2) Pengalaman – gunakan deria utk tinggalkan kesan lama (3) Jenaka- seronok/ceria
(4) Motivasi –peneguhan +ve (5) Objektif pembelajaran- beritahu pelajar objektif akan dicapai
(6) Susun Pengajaran – sistematik
Faktor yg mempengaruhi proses pembelajaran
(1) persepsi dan penanggapan – interpetasi dan buat konsep (2) gaya kognitif – mempersepsi dan susun maklumat (3) kemahiran berfikir (4) kecerdasan (5) kesediaan pembelajaran – fizikal / kognitif
(6) pemindahan pembelajaran (7) ingatan dan lupaan
Prinsip persepsi :
(1) prinsip kedekatan –rangsangan2 yg terletak dekat antara satu sama lain akan terkumpul bersama dalam pengamatan kita.
(2) prinsip bentuk dan latar – bidang pengamatan individu terbahagi kepada dua komponen iaitu bentuk dan latar.Apabila sesuatu objek menjadi bentuk atau fokus pemerhatian kita. yg lain akan menjadi latar.
(3).Prinsip kesamaan – pengamatan manusia cenderung untuk mengumpulkan rangsangan yg sama dalam satu kumpulan.
(4).Prinsip simetri –dalam pengamatan kita lebih ingat bentuk simetri (sama ukuran).
(5).Prinsip lengkapan –individu cenderung untuk melengkapkan sesuatu yg tidak lengkap dlm pengamatan mereka.
(6).Prinsip terangkum – individu cenderung melihat bentuk yg lebih besar walaupun ada bentuk kecil di dalamnya.
Faktor Lupaan :
(1) Keusangan- faktor masa (2) Tekanan – soal siasat (3) kebimbangan – temuduga (4) Minat – formula m3 (5) perubahan alam – kedudukan jalan
Cara tingkat ingatan :
(1) Guna numonik dan ayat ( 2) memeringkat isi pel (3) latih tubi (4) guna bbm (5) susun topik sistematik
(6) Mempraktikan
Kesediaan Pembelajaran
(1) Deria Operasi (0-2th) –Fizikal ; dpd aksi refleks kepada bermatlamat, Kognitif; mula guna imitasi, memori; pengekalan objek; mediasi (guna simbol).
(2) Praoperasi (2-7th) : egosentrik, x proses kebalikan, x pengekalan isipadu,
(3) Operasi Konkrit (7-11): terima pandangan, boleh proses kebalikan, boleh prinsip pengekalan isipadu.
(4) Operasi Formal (12 th) : Penaakulan deduktif (cara fikir am kpd khusus), Berfikiran induktif (dari khusus kepada generalisasi yg luas).
Syarat Pemindahan Pembelajaran:
(1) Kefahaman (konsep) (2) Kesamaan (aplikasi konsep 2 situasi sama) (3) Kemahiran (kuasai kemahiran)
(4) Motif (keinginan pindahkan konsep) (5) Celik akal ( konsep/prinsip/kemahiran)
Gaya kognitif: Cara individu mempersepsi dan menyusun maklumat.
Ciri-Ciri
(1) Bebas Medan : Pelajar Sains & M3 , konsep analitik, Fokus fakta, suka interaksi formal, bertanding, yakin laksana tugas bersendirian, Motivasi dari dalam diri.
(2) Bersandar Medan ; Pelajar Sastera, konsep global, fokus pengalaman, interaksi informal, kerjasama, laksana tugas berkumpulan, Motivasi dari luar (ibu bapa/guru)
Strategi Pengajaran
(1) Bebas Medan; interaksi formal, motivasi bukan sosial (gred / bintang), strategi pengajaran individu (berasaskan web, kendiri), suka maklumbalas pembentulan, suka buat projek secara bebas.
(2) Bersandar Medan; pendekatan mesra dlm interaksi, motivasi sosial ( hadiah / pujian), strategi pengajaran kumpulan, minimumkan pembetulan , suka interaksi guru murid semasa pengajaran.
Kemahiran Berfikir
(1) Kritis / kritikal : Keupayaan minda menilai kewajaran suatu idea. (teliti kebernasan / kelemahan hujah)
(2) Kreatif : Keupayaan menghasilkan idea baru, asli dan unik. ( proses teroka alternatif, nilai, kemuka idea)
(3) Metakognisi : Keupayaan individu menggunakan kognitif (akal/pengetahuan) untuk mengurus maklumat.
(a) Pengetahuan personal; tahu kekuatan dan kelemahan diri
(b) Pengetahuan tugas; tahu guna kemahiran selesaikan masalah. (formula-matematik)
(c) Pengetahuan strategi; keupayaan pilih startegi lebih berkesan.
Kecerdasan
Def: Kebolehan individu sesuaikan cara berfikir ikut situasi persekitaran.
Teori Pelbagai Kecerdasan Gardner
(1) Kecerdasan Logik Matematik;mahir manipulasi nombor, analilsis dan selesaikan masalah secara sistematik.
(2) Kecerdasan Bahasa Linguisti: kebolehan berpuisi, bercerita cth Usman Awang.
(3) Kecerdasan Muzik; Boleh main alat mzk, ingat melodi lagu, perlu muzik utk belajar.
(4) Kecerdasan Visual Ruang; Keupayaan memindah pandangan nyata ke dalam mental, sesuai utk kejuruteraan
(5) Kecerdasan Kineststik Badan; Selesai masalah, cipta sesuatu dgn penglibatan fizikal, spt ahli sukan.
(6) Kecerdasan Interpersonal; keupayaan memahami niat dan dorongan org lain. Cth: pemimpin, ibu bapa.
(7) Kecerdasan Intrapersonal; tahu ttg perasaan, niat dan matlamat hidup diri sendiri.
(8) Kecerdasan Naturalis; Dimiliki oleh individu yg cinta dgn alam semulajadi.
(9) Kecerdasan Eksistensial; keupayaan utk menghurai kewujudan dan kematian manusia.(hal agama & falsafh)
Bab 4: Teori Pembelajaran
Teori Pembelajaran Behaviorisme
(1) Teori Pelaziman Klasik Pavlov; Setiap Rangsangan akan menimbulkan gerak balas.
(a) Generalisasi : Rangsangan yg sama hasilkan tindak balas yg ama. Cth: Ali risau setiap kali diadakan ujian kimia. Ia juga risau dengan ujian biologi kerana dua matapel tersebut ada kaitan dgn yg lain. Oleh itu kerisauan kimia telah digeneralisasikan dgn biologi..
(b) Diskriminasi ; Tindakan individu terhadap suatu rangsangan tertentu shj. Cth Jika Ali ambil ujian Sejarah ia tak risau nak ambil ujian Bahasa Inggeris kerana ia tiada kaiatan dengan yg lain.
(c) Penghapusan; Rangsangan terlazim tidak disertai dgn rangsangan tidak terlazim. Cth Bunyi loceng biasanya rehat, tapi kita larang murid buat demikian, akibatnya bunyi loceng- murid tak kata itu tandanya rehat.
(2) Teori Pelaziman Klasik Watson; Buktikan emosi manusia bleh dilazimkan dgn pelaziman klasik (Albert dan Tikus Putih) Oleh itu, guru perlu pilih rangsangan yg menyeronokkan utk bina pembelajaran.
(3) Teori Pelaziman Operan Thorndike (Cuba Jaya)
(a) Hukum kesediaan: Persediaan individu utk belajar dari segi psikomotor, afektif dan kognitif.
(b) Hukum Latihan: Latihan diulang2 utk tingkat kemahiran.
(c) Hukum Kesan: Kesan yg menyeronokkan akan tingkatkan hubungan rangsangan dan gerak balas.
(4) Teori Pelaziman Operan Skinner (Peneguhan)
(a) Peneguhan Positif: (pujian, senyuman, hadiah – supaya teruskan kebaikan)
(b) Peneguhan negativ (marah, leteran – supaya buat kerja)
(c) Dendaan : halang daripada buat semula kesilapan
(i) Dendaan Persembahan: Lari keliling padang, beri kerja tambahan
(ii) Dendaan Penyingkiran: Dilarang menonton tv sebab nak periksa.
(d) Prinsip Premack: Kaitkan aktiviti yg tidak diminati dgn yg diminati (Belajar dulu jika nak main bola)
(e) Pelupusan: Tiada peneguhan dengan sendirinya lupus.
Aplikasi Teori Skinner dalam Bilik Darjah
(1) Beri peneguhan positif pd tindakan yg baik.
(2) Ganjaran harus sesuai dgn kesukaran pembelajaran.
(3) Hati-hati beri peneguhan negatif takut dianggap hukuman.
(4) Latihan berulang perlu utk pengukuhan pembelajaran
(5) Beri keutamaan pada Latihan yg wujudkan pengukuhan.
Teori Pembelajaran Sosial (Albert Bandura)
(1) Model Determinisme Timbal Balik: Konsepnya - Kelakuan individu adalah hasil interaksi faktor diri (Kognisi) dan Persekitaran.
(2) Teori Pembelajaran Peniruan: Prosesnya - Perhati kelakuan individu, Simpan dlm ingatan, Keluarkan/ lakukan ikut situasi sesuai, Motivasi utk ulangi kelakuan tersebut.
Teori Pembelajaran Kognitif (pembelajaran libatkan aktiviti mental – terima, simpan guna maklumat)
(1) Teori Pembelajaran Gestalt:
Konsep Celik Akal – guna unsur berkaitan dlm persekitaran dan pengalaman lepas utk selesaikan masalah.
(2) Model pemprosesan Maklumat: aktiviti mental terima, simpan dan guna maklumat.
(a) Ingatan deria: Ingatan pendek 1 hingga 3 saat.
(b) Ingatan Jangka Pendek: Maklumat diproses, ditapis, disusun/sintesis dlm ingatan 5 – 20 saat.
(c) Ingatan Jangka Pjg: Ingatan kapasiti besar, maklumat lebih lama dari bbp minit – tahun.
(i) Ingatan episodik: Ingat peristiwa dgn lengkap (masa, kejadian) cth: Jatuh Basikal
(ii) Ingatan Semantik: Ingat Makna (konsep, fakta, hukum, imej) cth: Fotosentisis
(iii) Ingatan Prosedural: Ingat prosedur lakukan suatu Cth: Cara menunggang basikal.
(3) Teori Pembelajaran Gagne: ( 8 peringkat oleh Gagne)
(a) Pembelajaran isyarat: Belajar dari isyarat cth: Menguap tandanya Ngantuk.
(b) Pemb Gerak Balas:Peneguhan konsisten mampu kekalkan TL positif Cth: “Bagus, Adik pandai..”
(c) Pemb Rangkaian Motor: Siri kemahiran rangkaian TL (permainan, muzik, elektronik, mekanikal)
(d) Pemb Pertalian Bahasa: Nyatakan prinsip perlu kemahiran berbahasa (fakta, data, konsep)
(e) Pemb Diskriminasi: Bezakan sesuatu ikut ciri2 utk mengkategori dan simpan dalam ingatan.
(f) Pemb Konsep: Kenali ciri suatu konsep dengan tepat beserta contoh menyokong.
(g) Pemb Hukum; Melibatkan penggunaan rumus, prinsip dan generalisasi dalam satu situasi
(h) Pemb Penyelesaian Masalah: Melibatkan penggunaan rumus, prinsip dan generalisasi dalam satu situasi baru utk selesai masalah.
Teori Gagne dalam Bilik Darjah
(1) motivasikan pelajar (2) tarik perhatian mereka (3) rangsang ingatan semula
(4) sedia panduan pelajaran (5) bantu pelajar mengingat (6) galak pemindahan pembelajaran
(7) mengilistasi perlakuan (8) beri maklumbalas.
(4) Teori Pembelajaran Ausubel :
(a) Model Pemb Ekspositori ; bahan pembelajaran tersusun dengan urutan fakta yg lengkap.
(b) Penyusunan awal; Menghubungkan konsep lama dengan yang baru (pengetahuan sedia ada)
Teori Ausubel dalam bilik Darjah:
(1) Pengajaran secara ekspositori (2) jelaskan kandungan pelajaran dlm btk fakta lengkap tersusun
(3) Pembelajaran berkembang secara deduktif ( dpd prinsip kpd cth) (4) kaitkan konsep yg telah dipelajari dengan konsep baru.
(5) Teori pembelajaran Bruner : Bahagikan perkembangan mental kpd 3
(a) Prnkt Enaktif (0-2); Kanak2 menggunakan anggota fizikal utk selesai masalah. (pegang)
(b) Prnkt Ikonik (2-4); berupaya gambarkan suatu dlm fikiran. Blh sebut wpun tiada dihadapannya.
(c) Prnkt Simbolik (4-7): Boleh gunakan perkatan/bahasa utk huraikan pengalamannya.
Teori Bruner dalam Bilik Darjah
(1) Perkenalkan pelajar dgn satu fenomena (mengapa wap terhasil) (2) Galak Pelajar menyiasat (penglibatan aktif) (3) Buat Uji kaji (4) Perbincangan (5) Guru beri maklumbalas dari dapatan pelajar.
(6) Teori pembelajaran Konstruktif
Def: Pelajar berperanan aktif utk memahami maklumat yg dipelajari guna idea dan fakta.
(Peranan aktif; terima maklumat, hubungkan dengan maklumat lama, bina kefahaman, buat interpretasi)
Teori Konstruktif dalam Bilik Darjah
(1) Beri perhatian pd kebolehan dan minat pelajar (2) beri peluang pelajar kemuka pandangan
(3) laksanakan pengajaran berpusatkan pelajar (4) wujudkan interaksi pelajar – guru –pelajar
(5) Tidak sampaikan maklumat secara terus kpd pelajar. (6) Sediakan aktiviti ‘hands on’ & ‘minds on’.
Pendekatan P&P
(1) Pengajaran Langsung;
Kebaikan Keburukan
Guru dpt sampaikan fakta cepat & lengkap Tak sesuai utk matapelajaran yg perlu penyiasatn
Mudah nilai pengetahuan yg perlu diketahui Susah nilai pengetahuan yg perlu dikuasai
Yakin semua pelajar dpt pengetahuan sama Kurang yakin pelajar boleh fikir sendiri
Pengajaran guru mudah tanpa penyiasatan Pelajar kurang terdedah kpd penyelesaian masalah
(2) Pembelajaran Koperatif (Belajar Bersama)
(1) Interaksi bersemuka antara ahli (2) Saling bergantung yg positif (3) Bertanggungjawab thdp pembelajaran kumpulan dan ahli (4) kolaboratif perlu (5) setiap ahli faham proses.
(3) Pembelajaran Masteri (Kuasai Pembelajaran berperingkat – Toksonomi Bloom)
(1) Pelajar boleh kuasai kemahiran bila diberi masa yg cukup.
(2) Guru rancang pelbagai kaedah pembelajaran supaya pelajar kuasai semua kemahiran
(3) Rangsang dan dorong pelajar sehingga mereka kuasai kemahiran.
Bab5: Perbezaan Individu
Definisi:Variasi yg boleh diperhatikan dari segi ciri tertentu
(1) Temperamen ; emosi, personaliti dan pola tingkah laku yg diwarisi dari ibu bapa.
(2) Tahap tenaga; keupayaan fizikal individu (bertenaga, berstamina)
(3) Pola persahabatan; keupayaan bersosial dgn individu lain.
Aspek Perbezaan
(1) Jantina – lelaki; letak harapan tinggi
(2) Fizikal – (a) Endomorf (badan bulat); suka bergaul (b) Mesomorf (badan sasa); Asertif, agresif
(c) Ektomorf ( Kurus tinggi) ; pendiam
(3) Kognisi – Kebolehan kognitif ( menaakul, berfikiran logik, berbahasa, mengira, imaginasi)
(4) Personaliti – Ciri Keperibadian (peramah, pendiam, berkawan, bersendirian)
(5) Gaya Kognitif & Gaya Belajar – Kognitif (bagaimana individu mempersepsi maklumat ) Belajar (cara)
(a) Bebas Medan (b) Bersandar Medan (Penerangan rujuk Bab 3 nota ini- gaya kognitif)
(6) Kesihatan – Pelajar Sihat (ceria, aktif, beri perhatian) Pelajar x sihat (lemah, x bertenaga, x tumpu perhatian)
(7) Sosial – Cara pelajar berinteraksi
(a) Bintang – popular (b) Dyad – 2 pelajar saling bersahabat (c) Klik - lebih dari dua (d) Rantaian – A kawan B kawan C kawan D (e) Pencilan – tak nak bersahabat (f) singkiran – pilih-pilih kawan.
(8) Bangsa/Bahasa – Berlaku Silang Budaya.
Faktor Perbezaan Individu
(1) Baka – (warna mata, ketinggian, warna kulit)
(2) Persekitaran – Bentuk asuhan keluarga
(a) Ibu Bapa authoritarian – Pertuturan lisan dgn anak terhad, utamakan peraturan hukuman, (akibatnya anak x tahu bersosial, tiada inisiatif, takut bertanding)
(b) Ibu Bapa authoritatif – Galak anak berdikari dgn kawalan, Bebas berkomunikasi (anak pandai bergaul, tahu bersabar, punyai harga diri tinggi)
(c) Ibu Bapa abaikan anak – Permisif (x ambil tahu kehidupan anak), sibuk hal kerja , tak sedar TL anak
(anak x dpt kawal diri dalam kebebasan, tiada motivasi)
(d) Ibu Bapa Indulgent – Beri perhatian tapi tak mendisiplinkan, percaya suka hati anak buat suatu jadikan ia lebih kreatif dan berkeyakinan (anak gagal kawal TL dlm masyarakat, tidak berdidiplin, susah dikawal)
Teori Perbezaan Individu
(1) Teori Ekologi Bronfenbrenner – Fokus pd konteks sosial yg pengaruhi perkembangan kanak2
(a) Sistem Mikro – Sebahagian besar sosial individu dihabiskan (sekolah, tempat kerja, keluarga)
(b) Sistem Meso – Pengalaman satu sistem Mikro mempengaruhi sistem Mikro lain ( masalah tempat kerja bawa ke rumah)
(c) Sistem Ekso – Pengalaman individu mempengaruhi individu lain ( Pelajar pasif mempengaruhi penyediaan aktiviti guru dalam pengajaran).
(d) Sistem Makro - Sosial dalam masyarakat ( Budaya Melayu, Budaya Islam)
(e) Sistem Krono – Sejarah perkembangan sosial individu (kehidupan moden jadikan kanak2 lebih maju)
(2) Teori Pergerakan Motor Arnold Gesell – Perkembangan berlaku ikut pola tntu. Jadi boleh diramal.
(a) Peringkat Pertama (lahir-1th); 1 bul – tangisan berbeza, 6bul – genggam objek, 7bul-duduk merangkak.
(b) Prnkt Kedua (1-2);belajar tatih, faham makna ‘jangan’, 2 tahun boleh jalan.
(c) Prnkt ketiga (2-3); makan sendiri, cakap ayat mudah, berlari.
(d) Prnkt keempat (3-4); tunggang basikal roda 3, ikut arahan ibu bapa.
(e) Prnkt kelima (4-5); mula bersosial, kemuka soalan berperingkat, sedia ke sekolah tadika.
(3) Teori Perkembangan Havighurst – Jangkaan ibu bapa/masyarakat pd TL yg perlu dikuasai pd umur tntu.
(4) Teori Perkembangan Psikososial Erikson – Kegagalan individu atasi masalah dalam peringkat perkembangan akan jejas perkembangan seterusnya. Ada 8 peringkat
(a) 0-18bul – Percaya lawan tak percaya; Penjagaan baik dari ibu lahirkan rasa percaya padanya.
(b) 18bul-3th- Autonomi lawan malu; Lakukan suatu perkara sendiri (makan, pakai), mula bina keyakinan jika didorong dengan baik.
(c) 3-6th- Inisiatif lawan rasa bersalah; Buat suatu perkara yg tak setimpal dgn usia (membasuh), kritikan akan menyebabkan rendah diri
(d) 12-20th-Identiti lawan kekeliruan peranan;Cari identiti diri, jika gagal akan pengaruhi peranan dlm masy.
(e) 20-40th-Kemesraan lawan pengasingan diri; hidup berpasangan, jika gagal ia akan asingkan diri.
(f) 40-60th- Generativiti lawan pemusatan kendiri; utamakan keluarga, sumbangan kpd masyarakat.
(g) 60th- Kesepaduan lawan rasa putus asa; Fikir kembali rentetan hidup, jika penuh dgn kegagaln-putus asa.
Implikasi Perbezaan Individu dalam P&P
(1) Kesediaan Belajar – Tahap kecerdasan berbeza, Guru atur strategi utk elak keciciran.
(2) Objektif P&P – Perlu sesuai dgn tahap pelajar. (aktiviti, latihan)
(3) TL ganggu pembelajaran – Disruptif (haiperaktif, bising) dan destruktif (vandalisma) akan gangu pel lain.
(4) Perbezaan Gaya Kognitif dan Gaya Belajar – auditori, visual atau kinestatik
(5) Perbezaan Personaliti – (pendiam, peramah)
Kaedah Atasi Perbezaan Individu dalam P&P
(1) Kaedah Kumpulan (2) Program Pengayaan & Pemulihan (3) Peneguhan Positif & Negatif
(4) Pelbagaikan BBM (5) Agih tugas ikut minat/keupayaan
Bab 6: Pendidikan Khas
Def: Program pendidikan golongan kurang upaya yg alami pertumbuhan & perkembangan tidak normal dari segi intelek, fizikal, emosi serta sosial.
Ciri Pendidikan Khas
(1) Guru terlatih – (Bahasa isyarat-bisu, Brail-Buta)
(2) Kombinasi Kepakaran- Selain guru perlu juga Pakar Psikologi, ENT, Fisioterapi utk diagnosis,nilai, latih, rawatan pelajar khas.
(3) Kurikulum Khas- Ubah suai kurikulum normal ikut kecacatan.
(4) Objektif- Orientasikan pelajar, hasil dpt dilihat cth urus diri. Kemahiran asas.
(5) Penglibatan Aktif Pelajar- Bahan konkrit perlu. Cth guna kucing utk kenalkan kpd pelajar buta (sentuh)
(6) Kaedah pengajaran- (i) latihan kebolehan (guna pancaindera) (ii) latihan kemahiran (fizikal)
Falsafah:
Sediakan perkembangan optimum dan kemahiran supaya dpt berdikari dan sesuaikan diri dlm masyarakat
Pelajar Pendidikan Khas
(1) Masalah Pendengaran:
(a) penerimaan ; getaran x sampai ke dlm telinga (b) pengamatan; masalah saraf deria (c) pusat; sistem pusat x berfungsi/cedera (d) psikogenik; x blh dengar kerana ganguan emosi.
(2) Masalah Penglihatan: (a) buta langsung (b) separuh buta
(3) Masalah pembelajaran: (lembam, Down, hipoaktif (pasif), haiperaktif (agresif), ganguan emosi, Cerebal Palsy (lemah anggota), Pelbagai kecacatan, Terenct Akal, Autistik (berkelakuan spt org pekak), pertuturan)
(4) Pintar Cerdas: bakat luar bias dari rakan seusia dengannya (IQ 120 keatas, daya ingatan kuat, fikir logik)
Program Pendidikan Khas
(1) Pendidikan Inklusif – integrasi pelajar khas dalam kelas biasa.
(a) Separuh masa- pelajar khas masuk kelas biasa utk belajar sesetengah matapelajaran
(b) sepenuh masa-masuk kelas biasa terus.
(2) Rancangan pendidikan individu – Rancangan program penilaian berterusan utk pelajar khas.
(3) Rancangan Pendidikan Pemulihan – Menolong pelajar lemah dlm P&P Kuasai kemahiran
(a) Objektif; Bina keyakinan, Betulkan konsep salah tafsir, beri peluang belajar ikut kebolehan, Bina konsep
(b) Proses; kenal pasti masalah, cari punca, cari alternatif, nilai.
(4) Program Pengayaan- Mengembang potensi pelajar ke tahap optimum dengan kebolehan intelek.
(a) Pengayaan mendatar – rancang aktiviti ikut aras kumpulan.
(b) Pengayaan menegak – rancang aktiviti utk kumpulan cerdas sahaja.
Bab 1: Konsep Asas Psikologi
*Def Psikologi – Kajian proses mental & pemikiran secara saintifik.
Pendekatan Psikologi;
(1) Behaviorisme – Watson ; TL dipengaruhi persekitaran ; Rangsangan Gerak Balas. Pavlov – Teori Pelaziman Klasik (anjing/air liur) Thorndike – Teori Pelaziman Cuba Jaya (ganjaran/dendaan) Skinner – Teori Pelaziman Operan (ukur ganjaran/dendaan – Merpati).
*(2) Psikoanalitik –Sigmund Freud ; TL dipengaruhi pemikiran x sedar: ID – dorongan nafsu, primitif, x perlu rangsangan, sejak lahir, diwarisi. EGO – x wujud sejak lahir, kembang berperingkat, penuh persepsi, ingin kemajuan, boleh sesuaikan ikut fungsi keadaan. SUPEREGO – sumber suara hati beza baik/buruk, tunjang peneguhan moral, dipelajari dari ibu/bapa/agama, kawal id dan ego.
(3) Kognitivisme – Vygotsky, Gagne,Bruner, Ausebal –Proses pemikiran manusia;ikut perkembangan / pengalaman; ada kaitan antara fizikal dan mental.
(4) Humanistik – Abraham Maslow – TL dipengaruhi oleh kemahuan & keperluan.- Teori Hierki Keperluan Maslow – Fisiologi- Makanan/minuman ; Safety – Shelter/security ; Belonging – family/friend ; Esteem-respect; Self Actualization
(5) Biologi – Edward Hitziq – Kaji tindak balas otak kpd elektrik- Fokus kpd Fisiologi & Sistem saraf, (Kecacatan,Penyakit & Fizikal manusia.)
*Def Psikologi Pendidikan : Kajian TL dalam proses P&P dalam bilik darjah.
(Termasuk perkembangan, pembelajaran,ingatan,motivasi,pengurusan bilik darjah dan pengujian serta penilaian pembelajaran.)
Tujuan Psikologi Pendidikan:
(1) Memahami TL dlm proses P&P (2) Meramal TL seterusnya.
Tbahagi 4: (1) Memerihalkan – Apa itu masalah dadah (2) menerangkan – sebab kenapa
(3) mengawal – cadangan cara kawal (4) meramal – perlakuan slps cadangan strategi.
Kepentingan Psikologi Pendidikan kpd Guru:
(1) Memahami TL pelajar (rancang objektif/ strategi)
(2) Meramal TL Pelajar (rancang aktiviti ikut kemampuan)
(3) Mengetahui perkembangan (Fizikal,kognitif, sosial, emosi)
(4) Ketahui aras perkembangan (masalah pembelajaran – slow lerner)
(5) Penyelidikan Pendidikan – disiplin, ponteng (
6) Memahami personaliti & konsep kendiri pelajar (pembentukan kendiri +ve).
Bab 2 Perkembangan Manusia
*Def Perkembangan: Perubahan individu secara kualitatif yg tidak dpt diukur tetapi jelas berubah ikut masa dari cambah sel hingga mati.
**Beza Pertumbuhan & Perkembangan
Aspek Proses pertumbuhan
(Perubahan kuantitatif) Proses perkembangan
Perubahan kualitatif)
Jasmani Tinggi, saiz, berat dan bilangan gigi bertambah. Bertambah kemahiran menggunakan anggota seperti mengangkat,berjalan, berlari, melompat.
Mental Berkembangnya keupayaan memikirkan tentang banyak perkara Berkembangnya kemahiran menggunakan perkataan bahasa angka,pemikiran, penaakulan, pembentukan konsep dan ingatan.
Sosial Mula berinteraksi dengan ahli-ahli bukan keluarga seperti jiran,rakan sebaya dan guru. Menyedari perbezaan antara lelaki dan perempuan serta peranannya,kepentingannya displin, kumpulan serta penyesuaian dengan rakan sebaya.
Emosi Tumbuhnya perasaan suka, duka,marah, sayang dan sebagainya. Berupaya menguasai perasaan dan mengawal perasaan ketika marah atau cemburu.
*Faktor Mempengaruhi Perkembangan
Endogen: (1) Baka – fizikal (2) Pemakanan – Zat (3) Kesihatan ibu (4) Dadah/Alkohol – Cacat Janin
(5) Umur Ibu – <40 - Sindrom Down (6) Penyakit –AIDS
Eksogen: (1) Pemakanan – Susu ibu (antibodi) (2) Keluarga –Ibu/bapa bentuk sahsiah
(3) Rakan Sebaya –pengaruh (4)Sekolah –norma/peraturan (5)Tempat tinggal – budaya (6)Media-TV
Ciri Perkembangan
(1) Berterusan-interaksi sosial ikut umur (2) Berkait dgn kesediaan Fizikal=Jasmani, Mental=Pembelajaran
(3) Pengaruh Baka (4) Ada keperluan budaya – budaya kerja Barat mula 15th (5) Ada keperluan hidup – Pemandu lori di Barat ramai wanita (6) Ada Perubahan berlaku dalam JERIS.
Teori Perkembangan
**(1) T Psikoanalisis Sigmund Freud – 5 tahap (1) Oral-(0-18bul) (2) Anal (2-4th) (3) Falik (4-6th)
(4) Latensi (6-12th) (5) Genital (12th keatas)
(2) T Pkembang Kognitif Jean Piaget – (1) Deria Motor (0-2thn)-guna deria utk faham- pegang, hisap
**(2) Praoperasi (2-7Thn) – fikir guna simbolik, egosentrik, x blh guna kebalikan cth 2+1=3, 3-1=2, x blh guna pengekalan cth selinder tinggi dan air, x blh guna transformasi cth proses (3) Operasi Konkrit ( 7-11thn) – fikir secara logik (4) Operasi Formal ( 12 thn ke atas)- fikir secara abstrak.
(3) T Pkembang Psikososial Erikson – 5 prinsip (1) Manusia ada keperluan asas yg sama (2) Perkembangan bgntung kpd keperluan asas. (3) Pkembangan ikut tahap tntu (4) Konflik setiap tahap mesti selesai dulu
(5) Gagal selesai konflik beri kesan perkembangan seterusnya
(4) T Pkembang Behaviorisma -
(a) T Pelaziman Klasik Pavlov- Ivan Pavlov, Konsep Rangsangan dan Tindak balas, cth loceng dan aiskrim, pembelajaran yg berlaku dipanggil Pelaziman Klasik.
(b) T Pelaziman Operan Skiner – Gerak balas boleh diulang atau hapus jika ada peneguhan., cth murid sapu sampah – puji ; buat lagi. Peneguhan +ve dan dendaan ada peranan dlm perkembangan.
(c) T Pembelajaran Sosial Bandura – Albert Bandura, Peranan kognitif dan persekitaran pengaruhi perkembangan. ** Teori Pembelajaran Sosial (Proses peniruan) oleh Bandura (1977) :-
(1) tumpuan –lihat individu dipilih (2) penyimpanan- Faham & enkod T/L
(3) mengingat – kebolehan menyimpan TL tersebut. (4) motivasi – rangsangan utk lakukan
(5) T Ethologi Lorenz – Kajian TL secara semulajadi, Lorenz (1965),
T Perapatan (Theory of attachment) John Bowlby (1969)-hubungan kasih sayang yg kuat pengaruhi
Kehidupan. - Dapat Tingkat harga diri, kecekapan, sosial/keterampilan.
(6) T Pkembang Ekologikal- Bronfenbrenner (1977) (1) Sistm Mikro – psekitaran cth rumah (2) Sist Meso – Hub individu dalam persekitrnya. (3) Sistm Ekso- keadaan yg tak libatkan secara langsung – tpt kerja ibu …….(4) Sist Makro – Persekitrn abstrak cth budaya, agama, sistem pendidikan (5) Sist Krono – Pola pristiwa
(7) T Pkembang Arnold Gesell – Arnold Lucius Gasell, - Kematangan fizikal adalah faktor utama proses pembelajaran. Cth: Umur 4 bulan merangkak, jln dan lari ikut peningkatan umur.
(8) T Tugas Perkembangan Robert Harvighurst – Robert J Havighurst, - Perkembangan adalah jangkaan ibu/bapa/ masyarakat terhadap TL yg sepatutnya dikuasai pd peringkat umur tertentu.
Aplikasi Teori Erikson dlm Bilik Darjah
(1) Guru perlu bersifat jujur- bincang, tolak ansur kesalah pel. (2) Memahami perasaan/emosi sblm pengajaran
(3) Guru jadi role-model dlm setiap tindakan. (4) Bantu pelajar ttpkan matlamat dan bantu capai dlm pelajaran.
(5) Pastikan pelajar rasa selamat dlm bilik darjah atau bila luahkan perasaan
Prinsip-prinsip perkembangan :
(1) Proses berterusan sepanjang hayat (2) Proses berkait dengan perkembangan jasmani dan pembelajaran
(3) Perubahan yg berlaku melibatkan fungsi jasmani, emosi, mental dan sosial (4) Dipengaruhi baka dan persekitara (5) Mengikut aturan semula jadi dan dijangka.
Bab 3 Psikologi Pembelajaran
Def Pembelajaran: Perubahan TL dan pemikiran hasil dari pengalaman dan latihan
Ciri Pembelajaran
(1) Berlaku bila ada perubahan TL kekal
(2) Perubahan disebabkan kefahaman maklumat baru/ latihan/ celik akal
(3) Berlaku secara sedar atau tidak
(4) Berlaku selari dgn perkembangan kognitif
(5) Berterusan spj hayat.
Pembelajaran Sepanjang Hayat
• Dari lahir hingga berumur 6 thn-seseorang itu akan belajar bercakap, berjalan, makan,membuang kotoran badan,mengayuh basikal,menyuap makanan,menyanyi ,menahan kemarahan dll.
• Dari 7 thn hingga dewasa –seseorang itu akan masuk sekolah dan belajar membaca,menulis,mengira,mengawal emosi,moral, belajar bertanggung jawab,belajar menghadapi kekecewaan dll.
• Dewasa- belajar peranan berumahtangga,belajar mengasuh anak, belajar kemahiran mengurus rumahtangga dan pekerjaan dipejabat serta lain-lain sehingga meninggal dunia.
Proses Pembelajaran
(1) Rangsangan persekitaran (2) Rangsangan dipilih oleh deria (3) Dibawa ke otak utk diberi makna
(4) Pembentukkan pengalaman dlm ingatan (5) Amalkan pengalaman ikut situasi (6) Perubahan TL
Rangsangan Pembelajaran
(1) Benda konkrit –kira guna guli (2) Warna warni-ajar guna gambar (3) Pergerakan – animasi, video
(4) Menghiburkan –nyanyian (5) Soalan/latihan – mudah dan jawapan semerta.
Jenis Pembelajaran dan Perbezaan
Pembelajaran formal Pembelajaran informal Pembelajaran nonformal
• Diterima secara langsung
• Berasaskan sukatan pelajaran
• Wajib kepada semua kanak (7 – 13 thn )
• Diadakan di bilik darjah lengkap dgn prasarana.
• Dilaksanakan oleh guru-guru
• Ada penilaian pd tiap tahap btk. formatif,sumatif peperiksaan
• Sekolah, universiti • Diterima secara tidak langsung
• Tidak berasaskan sukatan pelajaran
• Diserap secara tidak sedar dari persekitaran.Proses pembelajaran berterusan dan berlaku sepanjang hayat.
• Tidak melibatkan tempat tertentu
• Tidak memerlukan guru terlatih.Orang2 yg berada dipersekitarannya adalah guru mereka yg utama.
• Asuhan ibu/bapa, TV • Diadakan bila wujud keperluan
• Institusi yg adakan kursus2 jangka pendek,ceramah, forum bengkel
• Melibatkan beberapa jam /sehari /beberapa hari
• Diadakan ditempat formal-dewan sekolah,pusat2 latihan
• Bayaran minimum dikenakan pelajar untuk bayar saguhati penceramah
• Pengendalian pakar
Prinsip-prinsip pembelajaran :
(1) Kesediaan pembelajaran –sedia fizikal, mental, emosi.
(2) Pengalaman – gunakan deria utk tinggalkan kesan lama (3) Jenaka- seronok/ceria
(4) Motivasi –peneguhan +ve (5) Objektif pembelajaran- beritahu pelajar objektif akan dicapai
(6) Susun Pengajaran – sistematik
Faktor yg mempengaruhi proses pembelajaran
(1) persepsi dan penanggapan – interpetasi dan buat konsep (2) gaya kognitif – mempersepsi dan susun maklumat (3) kemahiran berfikir (4) kecerdasan (5) kesediaan pembelajaran – fizikal / kognitif
(6) pemindahan pembelajaran (7) ingatan dan lupaan
Prinsip persepsi :
(1) prinsip kedekatan –rangsangan2 yg terletak dekat antara satu sama lain akan terkumpul bersama dalam pengamatan kita.
(2) prinsip bentuk dan latar – bidang pengamatan individu terbahagi kepada dua komponen iaitu bentuk dan latar.Apabila sesuatu objek menjadi bentuk atau fokus pemerhatian kita. yg lain akan menjadi latar.
(3).Prinsip kesamaan – pengamatan manusia cenderung untuk mengumpulkan rangsangan yg sama dalam satu kumpulan.
(4).Prinsip simetri –dalam pengamatan kita lebih ingat bentuk simetri (sama ukuran).
(5).Prinsip lengkapan –individu cenderung untuk melengkapkan sesuatu yg tidak lengkap dlm pengamatan mereka.
(6).Prinsip terangkum – individu cenderung melihat bentuk yg lebih besar walaupun ada bentuk kecil di dalamnya.
Faktor Lupaan :
(1) Keusangan- faktor masa (2) Tekanan – soal siasat (3) kebimbangan – temuduga (4) Minat – formula m3 (5) perubahan alam – kedudukan jalan
Cara tingkat ingatan :
(1) Guna numonik dan ayat ( 2) memeringkat isi pel (3) latih tubi (4) guna bbm (5) susun topik sistematik
(6) Mempraktikan
Kesediaan Pembelajaran
(1) Deria Operasi (0-2th) –Fizikal ; dpd aksi refleks kepada bermatlamat, Kognitif; mula guna imitasi, memori; pengekalan objek; mediasi (guna simbol).
(2) Praoperasi (2-7th) : egosentrik, x proses kebalikan, x pengekalan isipadu,
(3) Operasi Konkrit (7-11): terima pandangan, boleh proses kebalikan, boleh prinsip pengekalan isipadu.
(4) Operasi Formal (12 th) : Penaakulan deduktif (cara fikir am kpd khusus), Berfikiran induktif (dari khusus kepada generalisasi yg luas).
Syarat Pemindahan Pembelajaran:
(1) Kefahaman (konsep) (2) Kesamaan (aplikasi konsep 2 situasi sama) (3) Kemahiran (kuasai kemahiran)
(4) Motif (keinginan pindahkan konsep) (5) Celik akal ( konsep/prinsip/kemahiran)
Gaya kognitif: Cara individu mempersepsi dan menyusun maklumat.
Ciri-Ciri
(1) Bebas Medan : Pelajar Sains & M3 , konsep analitik, Fokus fakta, suka interaksi formal, bertanding, yakin laksana tugas bersendirian, Motivasi dari dalam diri.
(2) Bersandar Medan ; Pelajar Sastera, konsep global, fokus pengalaman, interaksi informal, kerjasama, laksana tugas berkumpulan, Motivasi dari luar (ibu bapa/guru)
Strategi Pengajaran
(1) Bebas Medan; interaksi formal, motivasi bukan sosial (gred / bintang), strategi pengajaran individu (berasaskan web, kendiri), suka maklumbalas pembentulan, suka buat projek secara bebas.
(2) Bersandar Medan; pendekatan mesra dlm interaksi, motivasi sosial ( hadiah / pujian), strategi pengajaran kumpulan, minimumkan pembetulan , suka interaksi guru murid semasa pengajaran.
Kemahiran Berfikir
(1) Kritis / kritikal : Keupayaan minda menilai kewajaran suatu idea. (teliti kebernasan / kelemahan hujah)
(2) Kreatif : Keupayaan menghasilkan idea baru, asli dan unik. ( proses teroka alternatif, nilai, kemuka idea)
(3) Metakognisi : Keupayaan individu menggunakan kognitif (akal/pengetahuan) untuk mengurus maklumat.
(a) Pengetahuan personal; tahu kekuatan dan kelemahan diri
(b) Pengetahuan tugas; tahu guna kemahiran selesaikan masalah. (formula-matematik)
(c) Pengetahuan strategi; keupayaan pilih startegi lebih berkesan.
Kecerdasan
Def: Kebolehan individu sesuaikan cara berfikir ikut situasi persekitaran.
Teori Pelbagai Kecerdasan Gardner
(1) Kecerdasan Logik Matematik;mahir manipulasi nombor, analilsis dan selesaikan masalah secara sistematik.
(2) Kecerdasan Bahasa Linguisti: kebolehan berpuisi, bercerita cth Usman Awang.
(3) Kecerdasan Muzik; Boleh main alat mzk, ingat melodi lagu, perlu muzik utk belajar.
(4) Kecerdasan Visual Ruang; Keupayaan memindah pandangan nyata ke dalam mental, sesuai utk kejuruteraan
(5) Kecerdasan Kineststik Badan; Selesai masalah, cipta sesuatu dgn penglibatan fizikal, spt ahli sukan.
(6) Kecerdasan Interpersonal; keupayaan memahami niat dan dorongan org lain. Cth: pemimpin, ibu bapa.
(7) Kecerdasan Intrapersonal; tahu ttg perasaan, niat dan matlamat hidup diri sendiri.
(8) Kecerdasan Naturalis; Dimiliki oleh individu yg cinta dgn alam semulajadi.
(9) Kecerdasan Eksistensial; keupayaan utk menghurai kewujudan dan kematian manusia.(hal agama & falsafh)
Bab 4: Teori Pembelajaran
Teori Pembelajaran Behaviorisme
(1) Teori Pelaziman Klasik Pavlov; Setiap Rangsangan akan menimbulkan gerak balas.
(a) Generalisasi : Rangsangan yg sama hasilkan tindak balas yg ama. Cth: Ali risau setiap kali diadakan ujian kimia. Ia juga risau dengan ujian biologi kerana dua matapel tersebut ada kaitan dgn yg lain. Oleh itu kerisauan kimia telah digeneralisasikan dgn biologi..
(b) Diskriminasi ; Tindakan individu terhadap suatu rangsangan tertentu shj. Cth Jika Ali ambil ujian Sejarah ia tak risau nak ambil ujian Bahasa Inggeris kerana ia tiada kaiatan dengan yg lain.
(c) Penghapusan; Rangsangan terlazim tidak disertai dgn rangsangan tidak terlazim. Cth Bunyi loceng biasanya rehat, tapi kita larang murid buat demikian, akibatnya bunyi loceng- murid tak kata itu tandanya rehat.
(2) Teori Pelaziman Klasik Watson; Buktikan emosi manusia bleh dilazimkan dgn pelaziman klasik (Albert dan Tikus Putih) Oleh itu, guru perlu pilih rangsangan yg menyeronokkan utk bina pembelajaran.
(3) Teori Pelaziman Operan Thorndike (Cuba Jaya)
(a) Hukum kesediaan: Persediaan individu utk belajar dari segi psikomotor, afektif dan kognitif.
(b) Hukum Latihan: Latihan diulang2 utk tingkat kemahiran.
(c) Hukum Kesan: Kesan yg menyeronokkan akan tingkatkan hubungan rangsangan dan gerak balas.
(4) Teori Pelaziman Operan Skinner (Peneguhan)
(a) Peneguhan Positif: (pujian, senyuman, hadiah – supaya teruskan kebaikan)
(b) Peneguhan negativ (marah, leteran – supaya buat kerja)
(c) Dendaan : halang daripada buat semula kesilapan
(i) Dendaan Persembahan: Lari keliling padang, beri kerja tambahan
(ii) Dendaan Penyingkiran: Dilarang menonton tv sebab nak periksa.
(d) Prinsip Premack: Kaitkan aktiviti yg tidak diminati dgn yg diminati (Belajar dulu jika nak main bola)
(e) Pelupusan: Tiada peneguhan dengan sendirinya lupus.
Aplikasi Teori Skinner dalam Bilik Darjah
(1) Beri peneguhan positif pd tindakan yg baik.
(2) Ganjaran harus sesuai dgn kesukaran pembelajaran.
(3) Hati-hati beri peneguhan negatif takut dianggap hukuman.
(4) Latihan berulang perlu utk pengukuhan pembelajaran
(5) Beri keutamaan pada Latihan yg wujudkan pengukuhan.
Teori Pembelajaran Sosial (Albert Bandura)
(1) Model Determinisme Timbal Balik: Konsepnya - Kelakuan individu adalah hasil interaksi faktor diri (Kognisi) dan Persekitaran.
(2) Teori Pembelajaran Peniruan: Prosesnya - Perhati kelakuan individu, Simpan dlm ingatan, Keluarkan/ lakukan ikut situasi sesuai, Motivasi utk ulangi kelakuan tersebut.
Teori Pembelajaran Kognitif (pembelajaran libatkan aktiviti mental – terima, simpan guna maklumat)
(1) Teori Pembelajaran Gestalt:
Konsep Celik Akal – guna unsur berkaitan dlm persekitaran dan pengalaman lepas utk selesaikan masalah.
(2) Model pemprosesan Maklumat: aktiviti mental terima, simpan dan guna maklumat.
(a) Ingatan deria: Ingatan pendek 1 hingga 3 saat.
(b) Ingatan Jangka Pendek: Maklumat diproses, ditapis, disusun/sintesis dlm ingatan 5 – 20 saat.
(c) Ingatan Jangka Pjg: Ingatan kapasiti besar, maklumat lebih lama dari bbp minit – tahun.
(i) Ingatan episodik: Ingat peristiwa dgn lengkap (masa, kejadian) cth: Jatuh Basikal
(ii) Ingatan Semantik: Ingat Makna (konsep, fakta, hukum, imej) cth: Fotosentisis
(iii) Ingatan Prosedural: Ingat prosedur lakukan suatu Cth: Cara menunggang basikal.
(3) Teori Pembelajaran Gagne: ( 8 peringkat oleh Gagne)
(a) Pembelajaran isyarat: Belajar dari isyarat cth: Menguap tandanya Ngantuk.
(b) Pemb Gerak Balas:Peneguhan konsisten mampu kekalkan TL positif Cth: “Bagus, Adik pandai..”
(c) Pemb Rangkaian Motor: Siri kemahiran rangkaian TL (permainan, muzik, elektronik, mekanikal)
(d) Pemb Pertalian Bahasa: Nyatakan prinsip perlu kemahiran berbahasa (fakta, data, konsep)
(e) Pemb Diskriminasi: Bezakan sesuatu ikut ciri2 utk mengkategori dan simpan dalam ingatan.
(f) Pemb Konsep: Kenali ciri suatu konsep dengan tepat beserta contoh menyokong.
(g) Pemb Hukum; Melibatkan penggunaan rumus, prinsip dan generalisasi dalam satu situasi
(h) Pemb Penyelesaian Masalah: Melibatkan penggunaan rumus, prinsip dan generalisasi dalam satu situasi baru utk selesai masalah.
Teori Gagne dalam Bilik Darjah
(1) motivasikan pelajar (2) tarik perhatian mereka (3) rangsang ingatan semula
(4) sedia panduan pelajaran (5) bantu pelajar mengingat (6) galak pemindahan pembelajaran
(7) mengilistasi perlakuan (8) beri maklumbalas.
(4) Teori Pembelajaran Ausubel :
(a) Model Pemb Ekspositori ; bahan pembelajaran tersusun dengan urutan fakta yg lengkap.
(b) Penyusunan awal; Menghubungkan konsep lama dengan yang baru (pengetahuan sedia ada)
Teori Ausubel dalam bilik Darjah:
(1) Pengajaran secara ekspositori (2) jelaskan kandungan pelajaran dlm btk fakta lengkap tersusun
(3) Pembelajaran berkembang secara deduktif ( dpd prinsip kpd cth) (4) kaitkan konsep yg telah dipelajari dengan konsep baru.
(5) Teori pembelajaran Bruner : Bahagikan perkembangan mental kpd 3
(a) Prnkt Enaktif (0-2); Kanak2 menggunakan anggota fizikal utk selesai masalah. (pegang)
(b) Prnkt Ikonik (2-4); berupaya gambarkan suatu dlm fikiran. Blh sebut wpun tiada dihadapannya.
(c) Prnkt Simbolik (4-7): Boleh gunakan perkatan/bahasa utk huraikan pengalamannya.
Teori Bruner dalam Bilik Darjah
(1) Perkenalkan pelajar dgn satu fenomena (mengapa wap terhasil) (2) Galak Pelajar menyiasat (penglibatan aktif) (3) Buat Uji kaji (4) Perbincangan (5) Guru beri maklumbalas dari dapatan pelajar.
(6) Teori pembelajaran Konstruktif
Def: Pelajar berperanan aktif utk memahami maklumat yg dipelajari guna idea dan fakta.
(Peranan aktif; terima maklumat, hubungkan dengan maklumat lama, bina kefahaman, buat interpretasi)
Teori Konstruktif dalam Bilik Darjah
(1) Beri perhatian pd kebolehan dan minat pelajar (2) beri peluang pelajar kemuka pandangan
(3) laksanakan pengajaran berpusatkan pelajar (4) wujudkan interaksi pelajar – guru –pelajar
(5) Tidak sampaikan maklumat secara terus kpd pelajar. (6) Sediakan aktiviti ‘hands on’ & ‘minds on’.
Pendekatan P&P
(1) Pengajaran Langsung;
Kebaikan Keburukan
Guru dpt sampaikan fakta cepat & lengkap Tak sesuai utk matapelajaran yg perlu penyiasatn
Mudah nilai pengetahuan yg perlu diketahui Susah nilai pengetahuan yg perlu dikuasai
Yakin semua pelajar dpt pengetahuan sama Kurang yakin pelajar boleh fikir sendiri
Pengajaran guru mudah tanpa penyiasatan Pelajar kurang terdedah kpd penyelesaian masalah
(2) Pembelajaran Koperatif (Belajar Bersama)
(1) Interaksi bersemuka antara ahli (2) Saling bergantung yg positif (3) Bertanggungjawab thdp pembelajaran kumpulan dan ahli (4) kolaboratif perlu (5) setiap ahli faham proses.
(3) Pembelajaran Masteri (Kuasai Pembelajaran berperingkat – Toksonomi Bloom)
(1) Pelajar boleh kuasai kemahiran bila diberi masa yg cukup.
(2) Guru rancang pelbagai kaedah pembelajaran supaya pelajar kuasai semua kemahiran
(3) Rangsang dan dorong pelajar sehingga mereka kuasai kemahiran.
Bab5: Perbezaan Individu
Definisi:Variasi yg boleh diperhatikan dari segi ciri tertentu
(1) Temperamen ; emosi, personaliti dan pola tingkah laku yg diwarisi dari ibu bapa.
(2) Tahap tenaga; keupayaan fizikal individu (bertenaga, berstamina)
(3) Pola persahabatan; keupayaan bersosial dgn individu lain.
Aspek Perbezaan
(1) Jantina – lelaki; letak harapan tinggi
(2) Fizikal – (a) Endomorf (badan bulat); suka bergaul (b) Mesomorf (badan sasa); Asertif, agresif
(c) Ektomorf ( Kurus tinggi) ; pendiam
(3) Kognisi – Kebolehan kognitif ( menaakul, berfikiran logik, berbahasa, mengira, imaginasi)
(4) Personaliti – Ciri Keperibadian (peramah, pendiam, berkawan, bersendirian)
(5) Gaya Kognitif & Gaya Belajar – Kognitif (bagaimana individu mempersepsi maklumat ) Belajar (cara)
(a) Bebas Medan (b) Bersandar Medan (Penerangan rujuk Bab 3 nota ini- gaya kognitif)
(6) Kesihatan – Pelajar Sihat (ceria, aktif, beri perhatian) Pelajar x sihat (lemah, x bertenaga, x tumpu perhatian)
(7) Sosial – Cara pelajar berinteraksi
(a) Bintang – popular (b) Dyad – 2 pelajar saling bersahabat (c) Klik - lebih dari dua (d) Rantaian – A kawan B kawan C kawan D (e) Pencilan – tak nak bersahabat (f) singkiran – pilih-pilih kawan.
(8) Bangsa/Bahasa – Berlaku Silang Budaya.
Faktor Perbezaan Individu
(1) Baka – (warna mata, ketinggian, warna kulit)
(2) Persekitaran – Bentuk asuhan keluarga
(a) Ibu Bapa authoritarian – Pertuturan lisan dgn anak terhad, utamakan peraturan hukuman, (akibatnya anak x tahu bersosial, tiada inisiatif, takut bertanding)
(b) Ibu Bapa authoritatif – Galak anak berdikari dgn kawalan, Bebas berkomunikasi (anak pandai bergaul, tahu bersabar, punyai harga diri tinggi)
(c) Ibu Bapa abaikan anak – Permisif (x ambil tahu kehidupan anak), sibuk hal kerja , tak sedar TL anak
(anak x dpt kawal diri dalam kebebasan, tiada motivasi)
(d) Ibu Bapa Indulgent – Beri perhatian tapi tak mendisiplinkan, percaya suka hati anak buat suatu jadikan ia lebih kreatif dan berkeyakinan (anak gagal kawal TL dlm masyarakat, tidak berdidiplin, susah dikawal)
Teori Perbezaan Individu
(1) Teori Ekologi Bronfenbrenner – Fokus pd konteks sosial yg pengaruhi perkembangan kanak2
(a) Sistem Mikro – Sebahagian besar sosial individu dihabiskan (sekolah, tempat kerja, keluarga)
(b) Sistem Meso – Pengalaman satu sistem Mikro mempengaruhi sistem Mikro lain ( masalah tempat kerja bawa ke rumah)
(c) Sistem Ekso – Pengalaman individu mempengaruhi individu lain ( Pelajar pasif mempengaruhi penyediaan aktiviti guru dalam pengajaran).
(d) Sistem Makro - Sosial dalam masyarakat ( Budaya Melayu, Budaya Islam)
(e) Sistem Krono – Sejarah perkembangan sosial individu (kehidupan moden jadikan kanak2 lebih maju)
(2) Teori Pergerakan Motor Arnold Gesell – Perkembangan berlaku ikut pola tntu. Jadi boleh diramal.
(a) Peringkat Pertama (lahir-1th); 1 bul – tangisan berbeza, 6bul – genggam objek, 7bul-duduk merangkak.
(b) Prnkt Kedua (1-2);belajar tatih, faham makna ‘jangan’, 2 tahun boleh jalan.
(c) Prnkt ketiga (2-3); makan sendiri, cakap ayat mudah, berlari.
(d) Prnkt keempat (3-4); tunggang basikal roda 3, ikut arahan ibu bapa.
(e) Prnkt kelima (4-5); mula bersosial, kemuka soalan berperingkat, sedia ke sekolah tadika.
(3) Teori Perkembangan Havighurst – Jangkaan ibu bapa/masyarakat pd TL yg perlu dikuasai pd umur tntu.
(4) Teori Perkembangan Psikososial Erikson – Kegagalan individu atasi masalah dalam peringkat perkembangan akan jejas perkembangan seterusnya. Ada 8 peringkat
(a) 0-18bul – Percaya lawan tak percaya; Penjagaan baik dari ibu lahirkan rasa percaya padanya.
(b) 18bul-3th- Autonomi lawan malu; Lakukan suatu perkara sendiri (makan, pakai), mula bina keyakinan jika didorong dengan baik.
(c) 3-6th- Inisiatif lawan rasa bersalah; Buat suatu perkara yg tak setimpal dgn usia (membasuh), kritikan akan menyebabkan rendah diri
(d) 12-20th-Identiti lawan kekeliruan peranan;Cari identiti diri, jika gagal akan pengaruhi peranan dlm masy.
(e) 20-40th-Kemesraan lawan pengasingan diri; hidup berpasangan, jika gagal ia akan asingkan diri.
(f) 40-60th- Generativiti lawan pemusatan kendiri; utamakan keluarga, sumbangan kpd masyarakat.
(g) 60th- Kesepaduan lawan rasa putus asa; Fikir kembali rentetan hidup, jika penuh dgn kegagaln-putus asa.
Implikasi Perbezaan Individu dalam P&P
(1) Kesediaan Belajar – Tahap kecerdasan berbeza, Guru atur strategi utk elak keciciran.
(2) Objektif P&P – Perlu sesuai dgn tahap pelajar. (aktiviti, latihan)
(3) TL ganggu pembelajaran – Disruptif (haiperaktif, bising) dan destruktif (vandalisma) akan gangu pel lain.
(4) Perbezaan Gaya Kognitif dan Gaya Belajar – auditori, visual atau kinestatik
(5) Perbezaan Personaliti – (pendiam, peramah)
Kaedah Atasi Perbezaan Individu dalam P&P
(1) Kaedah Kumpulan (2) Program Pengayaan & Pemulihan (3) Peneguhan Positif & Negatif
(4) Pelbagaikan BBM (5) Agih tugas ikut minat/keupayaan
Bab 6: Pendidikan Khas
Def: Program pendidikan golongan kurang upaya yg alami pertumbuhan & perkembangan tidak normal dari segi intelek, fizikal, emosi serta sosial.
Ciri Pendidikan Khas
(1) Guru terlatih – (Bahasa isyarat-bisu, Brail-Buta)
(2) Kombinasi Kepakaran- Selain guru perlu juga Pakar Psikologi, ENT, Fisioterapi utk diagnosis,nilai, latih, rawatan pelajar khas.
(3) Kurikulum Khas- Ubah suai kurikulum normal ikut kecacatan.
(4) Objektif- Orientasikan pelajar, hasil dpt dilihat cth urus diri. Kemahiran asas.
(5) Penglibatan Aktif Pelajar- Bahan konkrit perlu. Cth guna kucing utk kenalkan kpd pelajar buta (sentuh)
(6) Kaedah pengajaran- (i) latihan kebolehan (guna pancaindera) (ii) latihan kemahiran (fizikal)
Falsafah:
Sediakan perkembangan optimum dan kemahiran supaya dpt berdikari dan sesuaikan diri dlm masyarakat
Pelajar Pendidikan Khas
(1) Masalah Pendengaran:
(a) penerimaan ; getaran x sampai ke dlm telinga (b) pengamatan; masalah saraf deria (c) pusat; sistem pusat x berfungsi/cedera (d) psikogenik; x blh dengar kerana ganguan emosi.
(2) Masalah Penglihatan: (a) buta langsung (b) separuh buta
(3) Masalah pembelajaran: (lembam, Down, hipoaktif (pasif), haiperaktif (agresif), ganguan emosi, Cerebal Palsy (lemah anggota), Pelbagai kecacatan, Terenct Akal, Autistik (berkelakuan spt org pekak), pertuturan)
(4) Pintar Cerdas: bakat luar bias dari rakan seusia dengannya (IQ 120 keatas, daya ingatan kuat, fikir logik)
Program Pendidikan Khas
(1) Pendidikan Inklusif – integrasi pelajar khas dalam kelas biasa.
(a) Separuh masa- pelajar khas masuk kelas biasa utk belajar sesetengah matapelajaran
(b) sepenuh masa-masuk kelas biasa terus.
(2) Rancangan pendidikan individu – Rancangan program penilaian berterusan utk pelajar khas.
(3) Rancangan Pendidikan Pemulihan – Menolong pelajar lemah dlm P&P Kuasai kemahiran
(a) Objektif; Bina keyakinan, Betulkan konsep salah tafsir, beri peluang belajar ikut kebolehan, Bina konsep
(b) Proses; kenal pasti masalah, cari punca, cari alternatif, nilai.
(4) Program Pengayaan- Mengembang potensi pelajar ke tahap optimum dengan kebolehan intelek.
(a) Pengayaan mendatar – rancang aktiviti ikut aras kumpulan.
(b) Pengayaan menegak – rancang aktiviti utk kumpulan cerdas sahaja.
leh x bagi nota untuk oral, written dan penilaian...tq
BalasPadam